«نود اقتصادی»:معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیر کارگروه تنظیم بازار با تاکید ­بر عدم لزوم مداخله دولت در اجرای این طرح افزود: در این طرح تولید کنندگان با مدنظر قرار دادن استفاده از ظرفیت های مصوب ضوابط فروش اقساطی و پیش فروش کالا مصوب هیئت­­ تعیین و تثبیت قیمت ها و اطلاع رسانی کامل و شفاف به مصرف کنندگان، می توانند به پیش فروش محصولات خود بپردازند.

حسن یونس سینکی­ با اشاره به انعکاس شایعاتی مبنی بر تصویب طرح مذکور در کارگروه تنظیم بازار تصریح کرد: طرح پیشنهادی پیش فروش با قیمت مقطوع کالا با اهداف تامین مالی واحدهای تولیدی و مدیریت تقاضا در بازار، در جلسه دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار مطرح شد و در پایان­ جلسه، اکثریت اعضا رأی به عدم تجانس موضوع با شأن کارگروه تنظیم بازار دادند.

وی­ ادامه داد: با پیشنهاد معاونت امور اقتصادی و بازرگانی مبنی بر احصاء نقاط ضعف و قوت، فرصت ها و تهدیدهای مطرح شده و ارائه آن به وزیر صنعت، معدن و تجارت با مدنظر قرار دادن عدم لزوم مداخله دولت در اجرای طرح و ارجاع واحدهای تولیدی متقاضی به استفاده از ظرفیت های مصوب ضوابط فروش اقساطی و پیش فروش کالا و موارد ذکر شده ؛با این طرح موافقت کرد.

به گفته­ این مقام مسئول ­افزایش سهم تولید کنندگان از قیمت مصرف کننده با حذف واسطه گری و کاهش قیمت های کاذب ( کاهش حاشیه بازریابی)، کمک به واحد صنعتی در جهت تامین مالی تولید با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه های تولید، جذب نقدینگی سرگردان که در­یکسال اخیر با ورود به بازارهای مختلف سبب نابسامانی شده و هدایت آن به سوی تولید اشتغال زا و دارای ارزش افزوده ، مشارکت بانک صادرات ایران در طرح مذکور و در نتیجه کاهش ریسک اجرایی برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان و ملحوظ بودن وجه مثبت اجتماعی طرح با توجه به تامین رفاه و حمایت از مصرف کننده از نقاط قوت این طرح بوده است.

وی اضافه کرد:​ همچنین، کنترل تقاضای متورم شده ناشی از حفظ دارایی و جذب نقدینگی سرگردان و جلوگیری از افزایش نرخها به دنبال شرایط تحریمی، جلوگیری از رکود تورمی، افزایش احتمالی مقادیر عرضه ( ناشی از کاهش احتکار و ذخیره خانگی ) به دنبال آرامش بازار ناشی از اجرای طرح و شفاف شدن قیمتها و امکان کنترل بیشتر بر آن، امکان تولید بر اساس تقاضا و توان پیش بینی دقیق تر در واردات مواد و قطعات و نیز مدیریت منابع ارزی و توانمندی صنایع داخلی و وجود ضوابط مصوب فروش اقساطی و پیش فروش مصوب هیئت­­تعیین و تثبیت قیمتها از دیگر نکات مثبت اجرای این طرح است که سینکی بدان اشاره کرد.

دبیر کارگروه تنظیم بازار­ همچنین با تشریح نقاط ضعف و تهدیدها ی اجرای این طرح گفت: تهدید ناشی از عدم امکان مشارکت سایر برندهای لوازم خانگی در طرح پیش فروش و مخاطره ایجاد فضای انحصارگری در بازار و عدم رقابت تولید کنندگان کوچک مقیاس با واحدهای بزرگ تولیدی ، نامشخص بودن سازو کار تضمین کننده ایفای تعهد واحد تولیدی ، کیفیت محصول نهایی و همچنین عدم تعیین نهاد ناظر و پاسخگو ، امکان تشدید تقاضاهای فزاینده به دلیل تبدیل ماهیت اقلام لوازم خانگی از کالای مصرفی بادوام به کالای سرمایه ای درنتیجه اجرای چنین طرحهایی و نیز احتمال بر هم خوردن نظام نرخ گذاری سایر بازارها با توجه به نرخ 2 درصد ماهانه تخفیف در طرح از جمله چالش ها و نقاط ضعفی است که در این طرح وجود دارد.

نامشخص بودن سازو کار شبکه خدمات پس از فروش پس از اجرای طرح ، احتمال شکل گیری بازار ثانویه و رفتار سفته گرایانه و خرید و فروش حواله های پیش فروش ، احتمال بروز مشکل در تامین مواد اولیه و قطعات (وارداتی ) با توجه به شرایط تحریمی کشور و خدشه دار شدن اعتماد ملی به کالای تولید داخل، نقاط ضعف دیگر این طرح بود که معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت ، معدن و تجارت بدان اشاره کرد.

وی همچنین تصریح کرد که نوع قرار داد حقوقی پیش بینی شده به نفع مصرف کننده نبوده و در شرایط فوری باید دقیقا روشن شده و در صورت دریافت تمام وجه باید کالا یک ماهه تحویل شود.

معاون وزیر صنعت­ تاکید کرد: بر این اساس، هرگونه دخالت دولت یا دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار در طرح مذکور به صورت خاص مورد تایید نبوده و اساساً هر واحد تولیدی با رعایت ضوابط یادشده می تواند بر اساس اعتبار برند و نوع خدمات ویژه ای که بواسطه اطلاع رسانی کامل در اختیار مصرف کننده قرار می دهد، نسبت به پیش فروش محصولات خود اقدام کند.