جلیل مجاهد، رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت موتور سیکلت ایران در گفتگو با خبرنگار «نود اقتصادی» بیان داشت: صنعت موتور سیکلت در سال 96، بازار متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته و تمامی عمر این صنعت تجربه کرده است.

وی ادامه داد: دلیل این تفاوت قانونی است که در هیئت دولت تصویب شد تا بر مبنای آن موتورسیکلت‌های کاربراتوری به موتورسیکلت انژکتوری تبدیل شوند. این قانون غیرکارشناسی بود و بنابراین موجب صدمه دیدن این صنعت شد.

مجاهد با بیان این که صنعت موتورسیکلت نه تنها از سوی دولت حمایت نمی‌شود بلکه زیر بار مالیات سنگین و ارزش افزوده قرار گرفته است، افزود: ما تردید نداریم که استاندارد یورو 4 برای کاهش آلایندگی بسیار مفید است اما مشکلی که با این قانون داریم این است که فاصله زمانی برای اجرای آن کاملا غیرکارشناسانه در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: بهتر است فرصتی به ما داده شود تا بتوانیم به زیرساخت‌های مورد نیاز این قانون برسیم و بعد آن را اجرا کنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت موتور سیکلت ایران با اشاره به این مطلب که همیشه تصمیم‌های مهم مرتبط با این صنعت در پشت درب‌های بسته گرفته میشود گفت: وزیر صنعت تلاش می کنند تا در کشور اشتغال ایجاد کنند اما بنظر بنده ایشان بیش از ایجاد اشتغال باید به فکر حفظ شغل‌های موجود باشند.

وی تأکید کرد: چنان چه وضعیت به این منوال پیش برود و وزیر صنعت نیز تنها نیم ساعت از زمان خود را به ما اختصاص ندهند تا مشکلاتمان را با ایشان در میان بگذاریم بدون شک صنعت موتورسیکلت به سمت تعطیلی کامل پیش خواهد رفت.

مجاهد تصریح کرد: این صنعت روزهای سختی را تجربه می‌کند به طوری که نسبت به سال گذشته 90 درصد سهم بازار را از دست داده‌ و تنها با 10 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنیم. تقاضا نه تنها در بازار تولید ایرانی بلکه حتی در بازار واردات موتور سیکلت هم نیز کاهش چشمگیری داشته است.

وی خاطرنشان کرد: امسال حدود 50 درصد از نیروهایی که در صنعت موتورسیکلت مشغول به کار بودند بیکار شدند و برای 50 درصد مابقی نیز فعالیت بسیار اندک شده است.

مجاهد اظهار داشت: حدود 16 هزار نفر از کارگران این صنعت در سال 96 شغلشان را به طور کامل از دست داده‌اند و چنان چه وزیر صنعت به داد این صنعت نرسید 16 هزار مابقی نیز کاملا بیکار می‌شوند.

وی در پایان با اشاره به این که برخی از آمارها در مورد سهم موتور در آلودگی هوا نادرست است، گفت: حاضر هستیم با شرکت‌های دانش بنیان قرارداد ببندیم تا سهم واقعی کالای این صنعت در آلودگی هوا مشخص شود از طرفی بهتر است برای کاهش آلودگی هوا فکری به حال اسقاط موتورسیکلت‌هایی کرد که بیش از 8 سال عمر دارند و باید از گردونه حمل و نقل خارج شوند و این نیاز به عملی شدن قانون اسقاط دارد.